Katsuşika Hokusai: Kanagava’nın Büyük Dalgası

Japoncadaki adı “Kanagava oki nami ura (神奈川沖浪裏 )” olan ve “Dalga”, “Büyük Dalga”, “Kanagava Dalgası”, “Hokusai Dalgası” veya “Kanagava’nın Büyük Dalgası” adlarıyla da bilinen eser, 1831 yılında1, “ukiyo-e”2 olarak, Edo Dönemi’nin ünlü sanatçısı Katsuşika Hokusai (1760-1849) tarafından gerçekleştirilmiştir.3 Eser 25,7 santimetre genişliğindedir ve 37,9 santimetre uzunluğundadır.4

Katsuşika Hokusai’nin “Kanagava’nın Büyük Dalgası” adlı eseri. Kaynak: upload.wikimedia.org

Eserde Kanagava’nın dev dalgaları, yanında küçük ve güçsüz kalan balıkçı kayıklarını değersiz kılmaktadır. Ancak eserin odak noktası söz konusu dev dalgalar değil, bu dev dalgaların arkasında, karlı tepesi ile mütevazı bir duruşa sahip olmasına rağmen bu dev dalgalardan katbekat heybetli olan Fuji Dağı’dır. Bunun temel nedeni, Kanagava’nın Büyük Dalgası’nın, Hokusai tarafından gerçekleştirilmiş olan “Fuji Dağı’nın Otuz Altı Görüntüsü (Japoncada “Fugaku sanjūrokkei”)” adlı serinin otuz altı resminden yalnızca biri olmasıdır.

Eserde ön planda bulunan dalgalar ve kayıklar ile arka planda bulunan Fuji Dağı bir perspektif oluşturmaktadır. Kayık içerisinde bulunan insanların dalgaların üzerinde kolayca savrulması ile tasvir edilen insanın kırılganlığı ile hem dev dalgalar hem de Fuji Dağı ile tasvir edilen doğanın kudreti ise resimdeki kontrasttır.

Hokusai ve sanatçının söz konusu eseri, Japonizm akımının etkisiyle, pek çok Batılı sanatçıyı etkilemiştir. Vincent van Gogh’un, erkek kardeşi Theodorus van Gogh’a Hokusai’yi öven mektuplar yazdığı bilinmektedir. Besteci Claude Debussy ise “Deniz (Fransızcada “La Mer”)” adlı senfonisinin partisyonunun5 kapağında Hokusai’nin Kanagava Dalgası adlı eserini kullanmıştır. Debussy’nin söz konusu partisyonunun kapağı ve senfonisi aşağıda sunulmuştur:

Claude Debussy’nin Deniz adlı senfonisinin partisyonunun kapağı. Kaynak: upload.wikimedia.org

[1] Kimi kaynaklara göre eser 1830 yılında yapılmıştır.

[2] Ukiyo-e, “ahşap baskı yöntemi” adı verilen bir teknik ile gerçekleştirilmektedir. Bu teknik, bir resmin yapılabilmesi için oluşturulan çeşitli ahşap kalıplardan faydalanmaktadır. Ahşap kalıplar oluşturulduktan sonra bu kalıplar üzerine boya sürülmektedir ve boyaların üzerine, resmin oluşturulacağı sayfalar konarak bu sayfaların boyaları emmesi sağlanmaktadır. Söz konusu baskı yöntemi sayesinde aynı resimden seri bir biçimde pek çok sayıda üretilebilmektedir ve halk tarafından bu eserler, ucuz fiyata satın alınarak dekoratif amaçlar için kullanılabilmektedir. Buraya ve buraya tıklanarak izlenebilecek videolarla söz konusu teknik çok daha iyi anlaşılabilir.

[3] Japon sanatında ünlü mekânların resmedilmesi “meişo-e” olarak bilinmektedir. Bu eser de bir meişo-e kabul edilebilir.

[4] Ukiyo-e olduğundan dolayı seri üretilmiş olan söz konusu eserin Hokusai tarafından gerçekleştirilmiş yalnızca bir orijinalinin olduğunu söylemek yanlıştır.

[5] Türk Dil Kurumu, “partisyon” kelimesini “bir orkestra eserinde bölümlerin bütününü içine alan nota defteri” olarak tanımlamaktadır.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.